Thursday, February 10, 2011

Panduan Diet...Siri I

Aku ni dalam golongan yang cubby2, montel2 dan berisi. Tak nak mengaku diri tu gemuklah tu, perasan comel. Nak berdiet tapi ada masa rajin kadang ada rasa malas. Oklah baru-baru ni baca majalah Jelita Bulan Oktober 2009 lama dah baru baca ke. Tulisan oleh Siti Zarinah Sahib. Tajuk - Diet untuk langsing dan sihat badan. Mari kita sama-sama amalkan. Chayuk...Chayuk...Chayuk.... (Betul ke ejaanya hihihi ikutlah)


1. Diet
Apa itu makanan seimbang? Makanan seimbang perlu ada karbohidrat, protein, lemak, vitamin, garam galian dan serat dalam kadar yang betul. Ini dapat diperolehi daripada buah, sayuran, daging, ikan, susu  dan bijirin.


2. Karbohidrat
Menyediakan sumber tenaga yang diserap ke dalam tubuh. Karbohidrat menyumbang kira-kira 50 peratus daripada pengambilan tenaga yang diperlukan tubuh manusia. Karbohidrat mengandungi gula (gula, glukosa, sirap, madu, laktosa), kanji (tepung gandum, kentang, ubi kayu dan kanji tulen koko) dan beberapa selulosa, gam dan pektin. Karbohidrat ada banyak pada bijirin seperti beras dan gandum.

3. Protein
Mengandungi beberapa zat seperti asid amino. Protein kelas pertama kebanyakannya diperolehi daripada binatang. Manakala protein sayuran mengandungi protein kelas kedua dan sedikit protein kelas pertama.

4. Lemak
Menyediakan lebih dua kali nilai kalori daripada karbohidrat dan menjadi sumber utama lemak tubuh. Secara purata, lemak membekalkan 355 daripada pengambilan tenaga. Lemak juga mengandungi vitamin larut lemak dan asid lemak yang penting kepada selaput sel.

5. Galian
Penting dalam pembentukan struktur tulang dan unsur yang diperlukan dalam tisu organik dan cairan badan seperti hemoglobin darah. Zat mineral banyak ada pada susu dan telur juga pada buah dan sayuran.

6. Serat
Serabut dalam pemakanan membantu penghadaman dan mengelak sembelit. Sayuran dan buah segar (termasuk buah kering) dan bijirin adalah sumber serat penting. Untuk menambah kebaikan serat, amat penting kita minum banyak air.

Nantikan siri yang kedua. Ini baru pengenalan.

2 comments: